

/Igazgyöngy Alapítvány/
Csipeszfogó
Minden játékos ruhájára ugyanannyi csipeszt csíptetünk. (Egynél mindenképp többet, érdemes kettőt vagy hármat adni.) Ennyi előkészítés után kezdődhet az üldözés: mindenki mindenki ellen. A cél: minél több csipeszt begyűjteni. Későbbi összetűzések elkerülése érdekében fontos előre átbeszélni a játék részleteit. Ilyen például, hogy a megszerzett csipeszeknek rögtön fel kell kerülnie a ruhára a többi mellé. Ezeket aztán nem ér kézzel takarni, védeni.
Fészekfogó
Párokat alkotunk, ebből a fogó és egy másik játékos kimarad. A párok egymással szemben állnak, felemelik a kezüket és összeillesztik a tenyerüket – ezek a fészkek. Ha kész ez az alapállás, a fogó elkezdheti kergetni a pár nélkül maradt gyereket, aki a párok között kanyarogva ügyesen menekülhet, de be is bújhat valamelyik fészekbe. Ilyenkor gyorsan meg kell fognia a vele szemben álló játékos két kezét, a háta mögött lévőt pedig kiszorítja a fészekből, így neki kell tovább szaladnia a fogó elől. Ha elkapnak valakit, a szerepek felcserélődnek: akit megfogtak, az lesz a fogó.
Halászfogó
A játék kezdetén egy fogóra lesz szükség. Akit elkap, az vele együtt fogó lesz, innentől egymás kezét fogva kell tovább kergetniük a többieket. Minden megfogott gyerek hozzájuk csatlakozik kézfogással.
Jégfogó/jégcica
Akit elkapnak, az megfagy – vagyis nem mozdulhat, amíg valaki meg nem érinti. A fogó nem változik, úgyhogy egy idő után második, harmadik fogó kinevezésével segíthetünk neki.
Páros fogó (1)
Egy fogó kell a játék elején, aztán mindenki, akit elkap, szintén fogó lesz. A fogóknak egymás kezét fogva, együtt kell tovább kergetniük a többieket. Ha már négyen vannak kézenfogva, akkor szét kell válniuk két fogó párra és így tovább. A játéknak vége, ha már nincs kit elkapni.
Páros fogó (2)
A játék elején párokat alkotunk, a fogó is egy pár lesz. A pároknak végig egymás kezét fogva kell futniuk. Ha valakit elkapnak, az a páros megáll, és felemeli a kezét. Akkor menekülhetnek tovább, ha egy másik kettős átbújik a felemelt karjuk alatt.
Szalagos fogó
A fogó kivételével minden játékos ruhájához erősítünk egy-egy szalagot. A fogónak ezeket a szalagokat kell megszereznie a menekülőktől.
Terpeszfogó
Akit elkapnak, annak nagy terpeszbe kell állnia. Így marad egészen addig, amíg valaki ki nem szabadítja azzal, hogy átbújik alatta.
/SULINET/:
A fogócska játéknak számos változata ismert. Mi most tíz kevésbé ismert, szórakoztató formáját ajánljuk a szünidőre.
1. A macska és az egér
Időtartam: kb. 10-15 perc
Életkor: 8 éves kortól
Csoportlétszám: minél több játékos van, annál jobb
Játékleírás: A játékszabályok nagyon egyszerűek. Egy macskának meg kell fogni az egereket. Akkor izgalmas a játék, ha az egerek folyamatosan incselkednek a macskával és az elfogásuk kihívást jelent számára. Ha az egerek veszélyhelyzetbe kerülnek, védetté válhatnak, ha egy egeret két vagy három egértársa átkarol.
2. A róka és a nyúl
Időtartam: kb. 10-15 perc
Életkor: 8 éves kortól
Csoportlétszám: minél több játékos van, annál jobb
Játékleírás: Egy játékost kiválasztunk, ő lesz a róka, egy másik a nyúl, a többiek pedig nyúlmenedékek őrei. Az őrök felosztják a területet. A róka megpróbálja elfogni a nyulat, aki veszély esetén egy menedéket nyújtó társa mellé állva megmenekülhet. Ekkor a szerepek felcserélődnek, az eddig nyúlként játszó gyerek menedékőr lesz, a menedéket biztosító tanuló róka, az eddigi róka, pedig nyúllá változik. Ez egy nagyon pörgős játék, ahol a szereplőknek mindig résen kell lenniük, hogy nyomon tudják követni, melyik gyerek éppen milyen szerepben játszik.
3. Lómenekülés
Időtartam: kb. 10 perc
Életkor: 10 éves kortól
Csoportlétszám: 10 főtől
Játékleírás: A gyerekek 2 főként lovaspárokat alkotnak. Egy lovaspárt fogónak választunk, akiknek el kell fogniuk egy másik lovaspárt.
4. Segítők
Időtartam: kb. 10 perc
Életkor: 10 éves kortól
Csoportlétszám: 10 főtől
Játékleírás: A játékosok közül egy valaki fogó. Akire a fogó az ujjával lekoppint a segítőjévé válik. A segítők csak elfoghatják a többi játékost, fogva tarthatják, de nem koppinthatják le és neme tehetik segítővé. Csak a fogó kaphat el játékost.
5. Árnyékfogó
Időtartam: kb. 10 perc
Életkor: 8 éves kortól
Csoportlétszám: 10 főtől
Játékleírás: Egy játékos a fogó, aki úgy próbálja elkapni menekülő társait, hogy az árnyékukra lép. Ha sikerrel jár, az elkapott tanuló lesz a fogó.
6. Utánozd a fogót!
Időtartam: kb. 10 perc
Életkor: 8 éves kortól
Csoportlétszám: 10 főtől
Játékleírás: Van egy fogó, aki tud ugrani, sétálni, futni, mászni, s kedve szerint megszabhatja, hogy a játék milyen mozgásformában játszódjon. A játékosoknak mindig a fogó mozgását kell utánozni, ha ugrik, nekik is ugrani kell, ha szalad, nekik is szaladni kell, ha mászik, nekik is mászni kell.
7. Menekülj a hegyre!
Időtartam: kb. 10 perc
Életkor: 10 éves kortól
Csoportlétszám: 10 főtől
Játékleírás: Van egy fogó, mindenkinek, akit el akar fogni, menekülnie kell. Úgy tudnak a játékosok menekülni, ha egy másik társuk hátára ugranak.
+1 Várfogó
Időtartam: kb. 10 perc
Életkor: 8 éves kortól
Csoportlétszám: 10 főtől
Játékleírás: Négy személy alkot egy csapatot. Hárman körbeállnak, megfogják egymás kezét és körbefogják a negyedik csapattársat. A fogó a kör közepén álló csapattagot próbálja elkapni, a három körben álló játékos ezt próbálja megakadályozni.
+2 Kötélfogó
Időtartam: kb. 10-15 perc
Életkor: 8 éves kortól
Csoportlétszám: 5-10 játékostól érdekes
Játékleírás: Több kötélből rakjunk ki egymással érintkező köröket a padlón. A játékosok csak a kötélre lépve menekülhetnek.
+3 Molekula befogó
Időtartam: kb. 10-15 perc
Életkor: 10 éves kortól
Csoportlétszám: minél több játékos van, annál jobb
Játékleírás: A csoportból egy valakit fogónak jelölünk. A maradék gyerekekből hármas csoportokat alkotunk. Megfogják egymás kezét és háromszöget alkotnak.
Siska Csilla cikke