Bejelentkezés

Friss hozzászólások

Une calculatrice, ou calculette, est une machine concue pour simplifier, et fiabiliser, des operations de calculs.
Nyomtatóbarát változatPDF változat

A Betűtorony

Amióta az ember kitalálta a betűvetés művészetét, szívesen játszik a leírható szavak parányi elemeivel. Számtalan betűjáték ismert a világban, de ezek közül egyedül a Betűtorony az, amelynél három dimenzióban gondolkodhatunk. Ráadásul a szavak és a betűk varázslatos világa miatt kétszer ugyanaz a Betűtorony nem játszható.

Ezt a népszerű családi társasjátékot az amerikai Elliot Rudell találta fel, akinek nevéhez a Betűtorony mellett számtalan játék megalkotása fűződik. Az 1982-es New York-i Játékkiállításon lett figyelmes egy furcsa stratégiai játékra, amelyben a játékelemeket egymásra helyezték. Mivel korábban már törte a fejét valami fantasztikus betűjáték megalkotásán - bevallása szerint az első kísérletek nem valami fényesre sikeredtek -, azon kezdett morfondírozni, hogy a látott egymásra rakósdit miként tudná felhasználni. Nem sokkal később kartonból elkészült a Betűtorony prototípusa. A terveket a világ egyik legnagyobb játékgyártójánál tesztelték, de visszadobták, mivel a játékszabályokat minduntalan áthágták az első játékosok. Éppen ezért javasolták Elliot Rudellnek, talán engedje meg, hogy ne csak síkban lehessen gondolkodni, hanem akár három dimenzióban is. Egy óra alatt kész volt a módosított változat, amit már elfogadtak. Bár az első forgalmazó cégnél többen kételkedtek a Betűtorony sikerében, az első évre tervezett 250.000 Betűtorony helyett 650.000 talált gazdára. A Betűtorony leglelkesebb játékosa valószínűleg Elliot Rudell édesanyja, aki amellett, hogy roppant büszke fia találmányára, saját játékszabályt is alkotott, hogy egyedül is élvezhesse a játékot.

A Betűtorony a feltalálása óta meghódította a világot. A legnagyobb nyelveken milliók játszanak vele, de a görög és az orosz ábécé ismerői is élvezhetik a játékot. A Betűtorony lényege, hogy egy tízszer-tízes táblán úgy rakjuk egymás mellé a betűket, hogy azok minden irányból olvasva értelmes szavakat adjanak, ráadásul a lehető legtöbb pontot érjék. A játékosok nemcsak az alapmezőn helyezhetik el a betűket, de ha a kitalált szó úgy kívánja, akkor akár egy már lerakott betűre is építhetnek. Sőt, a játékosok a már a mezőn fekvő betűket is beépíthetik szavaikba. A betűtornyok építése addig tart, amíg el nem fogynak a betűk, vagy ameddig minden játékos be nem ismeri, hogy szókészletének határához érkezett.

Egy játék persze akkor a legizgalmasabb, ha a játszma végén győztest lehet hirdetni. Ebben a játékban az nyer, aki a betűk lerakásával - az előre megadott számítási mód szerint - a lehető legtöbb pontot gyűjti össze. Persze az sem veszít, aki szerényebb eredményt ér el, hiszen ez a játék a bővíti a nyelvismeretet, fejleszti a helyesírást, s számtalan új szót rejt el a játékosok emlékezetében, akik így játékról-játékra profibb Betűtorony-játékossá válnak. A Betűtorony fiatalos társasjáték, hiszen a legkisebb írástudótól a legidősebb betűforgatóig mindenkinek kellemes perceket okoz a betűk varázslatos világa.

Játékkategória: 
táblajáték
Beküldő: 
Szikora Imre