Bejelentkezés

Friss hozzászólások

Une calculatrice, ou calculette, est une machine concue pour simplifier, et fiabiliser, des operations de calculs.
Nyomtatóbarát változatPDF változat

HASBRO Betűtorony-bajnokság Versenyszabályok

1. A HASBRO Betűtorony-bajnokságba bárki benevezhet, aki elmúlt 14 éves, szereti az anyanyelvét és minden vágya, hogy egy játék keretében kipróbálja, vajon mennyire ismeri azt. Természetesen gyakorlott Betűtorony-építők is asztalhoz ülhetnek.

2. Az első megmérettetés öt helyszínen zajlik. Akik ezeken az elődöntőkön a legjobbnak bizonyulnak - helyszínenként maximum 12-en -, meghívást kapnak a november 14-ei középdöntőre és döntőre.

3. A bajnokságba benevezni csak az elődöntők helyszínén a Jelentkezési lap kitöltésével és a szabályok elfogadásával lehet. Minden játékos csak egy elődöntőn vehet részt.

4. Bár egy társasjátékot a legkellemessebb baráti vagy családi körben játszani, a bajnokságon minden versenyző kénytelen lesz megelégedni azzal a három játékostárssal, akikkel a sors(olás) összehozza. Az ily módon egy aztalhoz került játékosok betűhúzással döntik el a sorrendet: az kezd, aki az ábécében az "A"-hoz legközelebb álló betűt húzza.

5. A játék célja: úgy manipulálni a magyar ábécé betűivel, hogy azok segítségével a versenyző a lehető legtöbb pontot gyűjtse össze. A játék kezdetén minden résztvevő hét betűt húz, s az első körben ezekkel kell beérnie. Előnyös helyzetben van az a játékos, aki elsőnek rakhatja betűit a táblára, mivel a legelső szó a zöld mező érintésével még bárhol elhelyezhető. Ezután már minden új szónak egy korábban lerakott szóhoz kell kapcsolódnia, ráadásul úgy, hogy minden irányban értelmes szó legyen olvasható. Ha az éppen soron lévő játékosnak nincs több ötlete, azaz bárhogy töri az fejét - erre egy körben 120 másodperce van - már nem tud meglévő betűiből újabb szót kirakni, feltölti betűkészletét, azaz a zsákból annyi új betűt húz, hogy ismét hét darab legyen előtte. Ezeket használhatja majd a következő körben.

6. Figyelem! Idegen nyelvek tudása manapság igen hasznos, de ebben az esetben nem jelent előnyt. Csak a Magyar Értelmező Kéziszótárban közölt szavak és azok mondatba illeszthetően toldalékolt alakjai fogadhatóak el. Ezen kívül a játék idejére miden tulajdonnevet, rövidítést, mozaikszót és igekötőt el kell felejtenünk. Kérdéses esetekben a játékvezető illetve a versenybíró döntését kell elfogadni.

7. Néhány szó még a pontok számításáról. Ha egy szó minden betűje a torony "földszintjére", azaz közvetlenül a táblára kerül, az egyes betűk 2 pontot érnek. Ha egy szó már "tornyosodik", azaz valamelyik betűjének a tetejére újabb kerül, s így új szó jött ltre, az egyes betűkért már csak 1-1 pontot kap a játékos. Egy torony persze attól igazán torony, ha magas. A betűtorony így is ér a legtöbbet: minden torony, minden szintje további egy-egy pont. Egyes, még a magyarban is csak ritkán előforduló betűk felhalmozása (pl. TY, ZS) plusz 2 bónuszpontot ad hozzá az eredményhez. Ezeknek a betűknek a játékban különös ismertetőjele, hogy dupla vonallal íródtak az építőelemre. Tíz pontot ér, ha a játékos egy körben mind a hét rendelkezésére álló betűt fel tudja használni. A versenyzők pontjait a játékvezető folyamatosan jegyzőkönyvben rögzíti, majd a játék végén összesíti.

8. A játéknak akkor van vége, ha a zsákból minden betű elfogyott, és egy teljes körben minden játékos passzolt. A játékot a játékvezető is berekesztheti, ha lejár a maximális játékidő, azaz 50 perc.

9. A bajnokságból kizárható, aki magatartásával zavarja a játékot.

10. A bajnokság során készült fotó, film és egyéb felvételekkel kapcsolatban a versenyzők semmiféle igényt nem támaszthatnak, azok megjelenését nem korlátozhatják.

Jó betűjárást kívánunk!

Játékkategória: 
táblajáték
Beküldő: 
Szikora Imre